Home Algemene Gezondheid 15 Testosteronverhogende Voedingsmiddelen: Voeding om je T-niveaus te Verhogen

15 Testosteronverhogende Voedingsmiddelen: Voeding om je T-niveaus te Verhogen

by Frans

Testosteronspiegels zijn niet voor iedereen constant en variëren afhankelijk van veel onderliggende factoren zoals leeftijd, veranderingen in levensstijl, enz. Het goede nieuws is echter dat er manieren zijn om de productie weer op een optimaal niveau te brengen. De meest eenvoudige en natuurlijke manier om testosteron te verhogen is door de juiste voeding te eten.

Dat klopt, er zijn een aantal voedingsmiddelen die ongelooflijk goed kunnen werken bij de behandeling van problemen met laag testosteron. In deze gids vind je een gedetailleerde lijst van enkele van de meest effectieve testosteronverhogende voedingsmiddelen, naast enkele andere natuurlijke manieren om dit hormoon in het lichaam te reguleren.

Top 15 Testosteronverhogende Voedingsmiddelen

Top 15 Testosteronverhogende Voedingsmiddelen

Hier is een compilatie van een aantal van de beste voedingsmiddelen die kunnen helpen bij de behandeling van een tekort aan testosteron:

1. Granaatappel

Granaatappel wordt beschouwd als een supervrucht omdat het rijk is aan antioxidanten, kalium, vitamine C en verschillende andere voedingsstoffen. Al deze stoffen werken samen om het testosteron in het speeksel te verhogen, wat op zijn beurt de energie verhoogt, de stemming verbetert en depressie en angst bestrijdt. Een onderzoek heeft ook aangetoond dat regelmatige consumptie van deze vrucht de vruchtbaarheid kan verbeteren en de reproductieve gezondheid kan verhogen.

2. Gember

Gember zit boordevol vitamine C, antioxidanten, zink en vitamine E en wordt al eeuwenlang gebruikt om verschillende kwalen te behandelen. Als het gaat om de behandeling van een tekort aan testosteron, blijkt gember een direct verband te hebben met de productie van het hormoon. Wanneer gember in voldoende hoeveelheden wordt genomen, zet het de hypofyse aan om luteïniserend hormoon (LH) vrij te geven. Dit stimuleert op zijn beurt de gezondheid van het weefsel in de testikels, maakt de productie van testosteron mogelijk en verhoogt het aantal zaadcellen.

3. Fluweelboon

Mucuna pruriens of fluweelbonen zijn erg populair in de fitnessgemeenschap. De zaden bevatten krachtige testosteron stimulerende voedingsstoffen zoals magnesium, zink, vitamine D, K en borium die de afgifte van testosteron op gang brengen. Naast het verhogen van het beschikbare vrije testosteron in het bloed, bevatten fluweelbonen een hoog gehalte aan L-DOPA of levodopa, dat de vruchtbaarheid verhoogt, de mannelijke geslachtsdrift verbetert en zenuwaandoeningen behandelt.

4. Groene Bladgroenten

Bladgroenten zoals spinazie, boerenkool, broccoli en kropsla zitten boordevol vitale voedingsstoffen zoals magnesium, ijzer, foliumzuur, calcium, kalium en verschillende vitamines waaronder vitamine B. Voldoende groente verhoogt dus het vermogen van het lichaam om meer essentiële voedingsstoffen op te nemen, wat weer helpt bij een hogere testosteronproductie. Dit reguleert op zijn beurt suiker en bloeddruk, verbetert de stemming en versterkt botten en spieren.

5. Oesters

Oesters zijn een krachtpatser van zink en daarom staan ze bekend om hun hoge gehalte aan lustopwekkende eigenschappen. Zink helpt de kwaliteit van het sperma te verhogen, waardoor de vruchtbaarheid van mannen verbetert. Het helpt ook de productie van SHBG (Sex Hormone Binding Globulin) te remmen, wat vervolgens de omzetting van vrij testosteron naar oestrogeen voorkomt.

6. Uien

Ui is een van de groenten met talloze geweldige voordelen voor de gezondheid en een daarvan is het verhogen van testosteron. Deze groente verhoogt de kracht van antioxidantenzymen en beschermt Leydig cellen tegen beschadiging. Het zet ook aan tot de productie van luteïniserend hormoon (LH), dat vervolgens de afgifte van testosteron stimuleert. Uien toevoegen als onderdeel van je gewone dieet kan dus serieuze resultaten laten zien.

7. Tonijn

Tonijn bevat vitamine D, wat belangrijk is voor de gezondheid van botten en spieren en voor het verbeteren van het algehele immuunsysteem. Vitamine D staat ook bekend als een krachtig mineraal dat de testosteronsynthese stimuleert en het testosteronniveau op peil houdt.

8. Visolie Supplementen/Vette Vis

Vette vis en visolie supplementen bevatten grote hoeveelheden omega-3 vetzuren, die overgewicht kunnen helpen bestrijden. Dit heeft een positief effect op de testosteronsynthese bij mannen.

9. Eigeel

Eieren zijn een geweldige bron van eiwitten, vitamine D, omega-3 en cholesterol, die essentieel zijn voor het behoud van een gezonde testosteronspiegel. Het is ook een veelzijdig voedingsmiddel met veel andere voordelen, waaronder spieropbouw en -behoud.

10. Schelpdieren

Schelpdieren, zoals oesters en andere schaaldieren, zijn rijk aan zink en magnesium, waardoor ze een geweldig voedingsmiddel zijn om testosteronafname te behandelen.

11. Olijfolie van hoge kwaliteit

Onderzoek toont aan dat de zuiverste vorm van olijfolie kan helpen bij het verwijderen van gifstoffen uit het bloed en de testiculaire cellen, en op natuurlijke wijze het serum testosteron kan verhogen.

12. Met vitamine D verrijkte melk

Zoals eerder genoemd heeft vitamine D verschillende functies in het lichaam en een daarvan is het ondersteunen van de reproductieve gezondheid bij mannen. De consumptie van met vitamine D verrijkte melk verhoogt zowel het vrije als het totale testosteron in het bloed en bestrijdt zo een tekort aan testosteron.

13. Bananen

Bananen, rijk aan kalium en het enzym bromelaïne, zijn niet alleen een uitstekend vullende snack, maar ook een vrucht met verbazingwekkende testosteronverhogende eigenschappen. Het enzym bromelaïne in deze vrucht helpt het energieniveau en het uithoudingsvermogen van het lichaam te verhogen. Dit verbetert je prestaties en trainingsmoment en helpt de spieren uit te breiden, wat vervolgens de weg vrijmaakt voor een hogere testosteronproductie.

14. Verrijkte granen

Granen verrijkt met verschillende essentiële voedingsstoffen en mineralen zoals zink, calcium, magnesium en vitamine D kunnen de afgifte van testosteron ondersteunen door het lichaamsgewicht te beheersen. De granen kunnen je lang verzadigd houden en tegelijkertijd de benodigde voeding aan het lichaam leveren.

15. Rood vlees

Rood vlees zoals rundvlees helpt, wanneer het met mate wordt geconsumeerd, de testosteronproductie te ondersteunen. Rood vlees is een goede bron van eiwitten en bevat ijzer, zink, koper, selenium, vitamine B12 en verschillende andere micronutriënten die het lichaam algemene voordelen bieden. Leucine, een aminozuurderivaat in vlees, helpt bij de opbouw en het herstel van weefsel in botten en spieren, terwijl het de botten sterk houdt. Het is echter belangrijk op te merken dat rood vlees in bewerkte vorm de testosteronproductie negatief kan beïnvloeden, en daarmee de reproductieve gezondheid.

Zie ook: Verhoogt of Verlaagt Koffie het Testosteron?

Voedingsmiddelen om te vermijden bij het verhogen van testosteron

Om de testosteronproductie in het lichaam te reguleren, is het belangrijk om verschillende voedingsmiddelen te vermijden, evenveel als dat je testosteronverhogende voedingsmiddelen nodig hebt. Hieronder vind je een aantal voedingsmiddelen die je absoluut moet vermijden bij het behandelen van een hormoontekort.

  • Alcohol: Overmatige consumptie van alcohol kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen, waaronder seksuele gezondheidsproblemen. Alcohol kan de werking van de Sertoli cellen remmen, wat op zijn beurt de rijping van sperma verhindert, hetgeen vruchtbaarheidsproblemen bij mannen veroorzaakt.
  • Verpakt en bewerkt voedsel: Bewerkte voedingsmiddelen bevatten grote hoeveelheden kunstmatige regulatoren, zout, suiker, gluten en verschillende andere synthetische producten die de testosteronproductie verstoren. Gefrituurde snacks verhogen ook het slechte cholesterol in het lichaam, wat leidt tot een toename van vetophoping, waardoor het lichaam minder goed in staat is om voldoende testosteron aan te maken.
  • Oudbakken voedsel: Het eten van oudbakken voedsel is net zo schadelijk als het eten van verpakt voedsel. Veel mensen hebben de neiging om overtollig voedsel te koken en in de koelkast te bewaren om zo tijd te besparen. Als je dit echter vaak doet, kan het schadelijk zijn voor je gezondheid en de testosteronproductie verstoren. Het is altijd het beste om vers bereid voedsel te eten in plaats van eten uit de koelkast.

Andere methoden om testosteron te verhogen

Naast voeding is het ook belangrijk dat je meer beweegt om de testosteronproductie te verhogen. Een combinatie van goede voeding en een actieve levensstijl kan helpen om de testosteronsynthese te versnellen. Daarom moeten regelmatige lichaamsbeweging, yoga, HIIT of weerstandstraining deel uitmaken van het testosteronverhogende schema.

Goede slaapgewoonten en meditatie zijn ook goede opties omdat ze stress en vermoeidheid verminderen.

Enkele andere methoden om het testosteronniveau te verhogen zijn natuurlijke supplementen en testosteronvervangingstherapie (TRT). Maar let op: hoewel je alle bovenstaande voedingsmiddelen op elk moment kunt eten, zelfs zonder een arts te raadplegen, is het altijd het beste om je te laten testen als je ernstige symptomen ervaart. Raadpleeg eerst je arts voordat je een andere oppeppende methode toepast.

Conclusie

Hiermee zijn we aan het einde gekomen van het artikel over de verschillende voedingsmiddelen en methoden om testosteron in het lichaam te stimuleren. Natuurlijk kunnen de verschillende vitamine- en voedingssupplementen helpen als je kampt met een tekort aan testosteron. De basis begint echter met het aanbrengen van veranderingen in je voedingspatroon en levensstijl.

Als je de bovenstaande lijst met testosteronverhogende voedingsmiddelen in je maaltijden opneemt, kan dat grote positieve veranderingen in je lichaam teweegbrengen. Dit komt omdat de van nature voorkomende voedingsstoffen in voedsel niet alleen helpen hormonen in het lichaam te reguleren, maar er ook voor zorgen dat je op lange termijn baat hebt bij je gezondheid. Regelmatig bewegen, je lichaamsgewicht op peil houden en je geest stressvrij houden zijn in combinatie met voeding ook noodzakelijk.

Dit vind je misschien ook leuk

Deze website maakt gebruik van cookies om je de beste surfervaring te bieden. Akkoord Meer Informatie

Privacy & Cookies Policy