Home Algemene Gezondheid 5 Voordelen van Spijsverteringsenzymen voor de Gezondheid

5 Voordelen van Spijsverteringsenzymen voor de Gezondheid

by Frans
Published: Last Updated on

Enzymen zijn onmisbaar voor energie en leven en werken als katalysatoren om talloze chemische reacties in het lichaam te stimuleren. Spijsverteringsenzymen spelen een belangrijke rol bij het afbreken van voedsel in de kleinere substanties die de cellen voeden. Hoewel het lichaam zelf spijsverteringsenzymen aanmaakt, kun je ook baat hebben bij het eten van enzymenrijk voedsel om je spijsvertering en darmgezondheid een boost te geven.

Soorten spijsverteringsenzymen

Er zijn drie primaire soorten spijsverteringsenzymen, ingedeeld op basis van welke macronutriënten ze afbreken, en verschillende gespecialiseerde enzymen die op een specifiek voedingsmiddel werken, zoals lactase om zuivelproducten te verteren.

  • Amylasen: Breekt koolhydraten en zetmeelrijk voedsel af in eenvoudige, verteerbare suikers.
  • Lipasen: Breekt vetten af in vetzuren en glycerol – belangrijke verbindingen die energie leveren in het hele lichaam.
  • Proteasen: Verteren of breken eiwitten af in kleinere moleculen, waaronder peptiden en aminozuren.

Waarom je meer spijsverteringsenzymen nodig hebt

Omdat koken enzymen doodt, is veel van het voedsel dat we eten verstoken van nuttige enzymen, wat betekent dat je lichaam nog meer enzymen uit zijn reserves moet aanleveren om je voedsel te verteren.

Naarmate we ouder worden, nemen onze enzymspiegels ook af, wat een van de factoren kan zijn waarom onze darmgezondheid kan verslechteren naarmate we ouder worden. En soms, om verschillende redenen, produceert het lichaam zelf niet genoeg spijsverteringsenzymen, wat leidt tot een enzymtekort.

Tekorten aan enzymen kunnen allerlei spijsverteringsproblemen veroorzaken, je vermogen om voedingsstoffen op te nemen lamleggen en zelfs bijdragen aan voedselintoleranties. Daarom ervaren mensen 5 belangrijke verbeteringen wanneer ze hun inname van spijsverteringsenzymen verhogen.

1. Verlicht spijsverteringsproblemen

Iedereen heeft wel eens last van winderigheid, een opgeblazen gevoel, buikpijn of constipatie. Daarom hebben de vrij verkrijgbare middelen tegen spijsverteringsproblemen een hoge vlucht genomen, ook al maskeren ze alleen de symptomen.

De realiteit is dat veel van deze spijsverteringsproblemen worden veroorzaakt door een eenvoudig tekort aan enzymen. Daarom kan aanvulling met spijsverteringsenzymen een aanzienlijke verlichting van spijsverteringsproblemen geven.

In één onderzoek ervoeren mensen die een combinatie van spijsverteringsenzymen en oplosbare vezels namen een significante vermindering van buikklachten, winderigheid en een opgeblazen gevoel.

Een ander dubbelblind onderzoek toonde aan dat mensen met IBS die een pancreaslipase supplement namen minder last hadden van krampen, een opgeblazen gevoel, buikpijn en minder dunne ontlasting.

2. Kan verlichting van brandend maagzuur geven

Brandend maagzuur is een veel voorkomende aandoening waar mensen vaak last van hebben na het eten van gefrituurde, vette, zure of gekruide voedingsmiddelen, die een onaangenaam brandend of pijnlijk gevoel veroorzaken.

Volgens Dr. Jonathan Wright worden veel gevallen van brandend maagzuur veroorzaakt door een tekort aan maagzuur en niet door te veel zuur, zoals veel mensen denken. Meer dan 30 jaar onderzoek suggereert zelfs dat de meeste gevallen van reflux en brandend maagzuur het gevolg zijn van te weinig maagzuur.

Dus wat heeft dit te maken met spijsverteringsenzymen? Maagzuur is nodig om een belangrijk spijsverteringsenzym pepsine te activeren. Zonder maagzuur en pepsine wordt je voedsel niet goed verteerd.

Als dit gebeurt, gaan microben in de maag en dunne darm het onverteerde voedsel fermenteren, waardoor er gas ontstaat. Dit gas duwt vervolgens je maagzuur omhoog in je slokdarm en veroorzaakt wat de meeste mensen kennen als brandend maagzuur. Het binnenkrijgen van voldoende spijsverteringsenzymen kan helpen bij het afbreken van voedsel dat anders brandend maagzuur zou veroorzaken.

3. Kan ontstekingen tegengaan

Onderzoek suggereert dat proteolytische enzymen, een klasse van protease enzymen waartoe bromelaïne behoort, je lichaam kunnen beschermen tegen overmatige ontstekingen.

Een wetenschappelijke review geschreven door Dr. Ward Dean ontdekte dat proteolytische enzymen schadelijke ziekteverwekkende complexen afbreken die er anders voor zouden zorgen dat je immuunsysteem onnodige ontstekingen aanmaakt.

Er is ook bewijs dat proteolytische enzymen zwellingen kunnen verminderen en de bloedsomloop kunnen verbeteren. Dit kan het vermogen van je lichaam om het gebied van zuurstof en voedingsstoffen te voorzien verbeteren, terwijl schadelijke afvalstoffen worden afgevoerd.

Deze ontstekingsremmende eigenschappen zouden verklaren waarom Italiaanse onderzoekers ontdekten dat proteolytische enzymen ontstekingen net zo effectief verminderen als ontstekingsremmers.

Om het volledige voordeel van proteolytische enzymen te krijgen, moet je ze tussen de maaltijden door innemen, zodat ze voorbij de spijsvertering in de bloedbaan terechtkomen.

4. Verbetert de opname van voedingsstoffen

Je kunt het gezondste voedsel ter wereld eten, maar als je de voedingsstoffen niet volledig opneemt, schiet je er niet veel mee op.

Er zijn verschillende factoren die bepalen hoe goed je voedingsstoffen opneemt uit het voedsel dat je eet. Een van die factoren is, zoals je misschien al geraden hebt, enzymen. Als je een enzymtekort hebt, maakt dat het moeilijk voor je lichaam om voedingsstoffen op te nemen als het voedsel door je spijsverteringskanaal gaat.

Mensen met een lactasedeficiëntie kunnen bijvoorbeeld melkproducten niet volledig afbreken. Daardoor krijgen ze niet alle voedingsstoffen van zuivelproducten binnen. Ze ervaren ook aanzienlijke spijsverteringsproblemen.

Dus als mensen met lactose-intolerantie pizza of ijs willen eten, nemen ze een supplement dat het spijsverteringsenzym lactase bevat om te helpen de zuivel te verteren en af te breken, zodat ze geen problemen ervaren.

Om het volledige voordeel van veel voedingsmiddelen te krijgen, zoek je naar een supplement met verschillende soorten enzymen, zodat je je inname van voedingsstoffen kunt optimaliseren.

5. Kan voedselintoleranties helpen voorkomen

Onverteerde voedseldeeltjes veroorzaakt door enzymtekorten zorgen er niet alleen voor dat je de voedingsstoffen in voedsel mist. Volgens de Britse Allergy Foundation kunnen deze onverteerde voedseldeeltjes ook leiden tot voedselintoleranties.

Wanneer mensen voedsel eten waar ze intolerant voor zijn, kunnen ze symptomen ervaren zoals:

  • Opgeblazen gevoel
  • Migraine en hoofdpijn
  • Lopende neus (kort na het eten)
  • Vermoeidheid en je “niet lekker voelen
  • Maagpijn en indigestie
  • Netelroos

Het goede nieuws is dat het innemen van spijsverteringsenzymen kan helpen bij het verlichten van deze symptomen veroorzaakt door voedselintoleranties.

Wanneer moet ik spijsverteringsenzymen nemen?

Een van de grootste problemen met supplementen van spijsverteringsenzymen is dat maagzuur sommige kan doden voordat ze je darmen bereiken.

Om dit probleem te voorkomen kun je het beste spijsverteringsenzymen innemen wanneer de pH-waarde het laagst is. Neem ze bij voorkeur een paar minuten voor het ontbijt, de lunch of het avondeten.

Zorg er ook voor dat de enzymen die je neemt van plantaardige oorsprong zijn. Plantaardige enzymen kunnen in een veel breder pH-bereik overleven, dus is de kans groter dat ze je spijsverteringsstelsel bereiken en er hun voordeel mee doen.

Samengevat

Er is steeds meer bewijs dat de voordelen van spijsverteringsenzymen reëel zijn. Het innemen van spijsverteringsenzymen is een effectieve manier om het vermogen van je lichaam om voedsel volledig te verteren te verbeteren. Als je geen apart supplement wilt nemen om je spijsverteringsenzymen te ondersteunen, ga dan op zoek naar supplementen die enzymen bevatten.

Het toevoegen van enzymen aan je supplementen kan ervoor zorgen dat je maximaal profiteert van de voedingsstoffen en dat je spijsverteringsklachten tot een minimum worden beperkt. Dit kan resulteren in een breed scala aan voordelen, waaronder verlichting van spijsverteringsklachten, reflux, voedselintoleranties en verbeterde opname van voedingsstoffen.

Dit vind je misschien ook leuk

Deze website maakt gebruik van cookies om je de beste surfervaring te bieden. Akkoord Meer Informatie

Privacy & Cookies Policy