Home Stress 7 Doeltreffende Methoden om Vakantiestress te Overwinnen

7 Doeltreffende Methoden om Vakantiestress te Overwinnen

by Frans
Published: Updated:

Er zijn veel dingen om van de feestdagen te houden. Maar de feestdagen zijn niet voor iedereen koekjes en eenhoorns. Met grote bijeenkomsten en de druk om alles op tijd op tafel te krijgen, kan de vakantiestress oplopen.

Maar dat hoeft niet zo te zijn. Met een paar eenvoudige tips kun je de gevreesde vakantiestress minimaliseren en er de mooiste tijd van het jaar van maken voor jou en je dierbaren.

1. Heb realistische verwachtingen

De feestdagen gaan niet over perfectie en de dingen zullen misschien niet meer zo zijn als in voorgaande jaren, dus laat je torenhoge verwachtingen los. Ze zijn de teleurstelling niet waard. Probeer in plaats daarvan je plannen terug te brengen tot de essentie en concentreer je op één of twee speciale activiteiten. Probeer dan in het huidige moment te leven. Geniet van de dingen die recht voor je staan terwijl ze zich ontvouwen.

2. Handhaaf je zelfzorg routine

“Je zou elke dag twintig minuten moeten mediteren – tenzij je het te druk hebt, dan zou je een uur moeten mediteren.” – Oud Zen gezegde

Zelfzorg is belangrijk, vooral als je het erg druk hebt. Als je agenda overvol is, is het makkelijk om te korten op zelfzorg, maar tijd maken voor de dingen die je geest verfrissen en nieuw leven inblazen is essentieel.

Een goede zelfzorgroutine is een tegengif tegen stress. Maar als het onmogelijk lijkt om op een drukke dag te beknibbelen, overweeg dan om hennepolie aan je routine toe te voegen om de effecten van stress te helpen verlichten.

3. Beweeg (zelfs een beetje)

Over zelfzorg gesproken, regelmatige lichaamsbeweging is een essentieel onderdeel van stressvermindering, vooral tijdens de feestdagen, en helpt bij het behouden van een gezonde stemming.

Volgens Michael Otto, Ph.D., een professor in de psychologie aan de Universiteit van Boston, “krijg je doorgaans een stemmingsverhogend effect binnen vijf minuten na matige lichaamsbeweging.” Dat betekent dat je je beter voelt en beter bestand bent tegen stress, zelfs als je maar tijd hebt voor een korte wandeling.

Lichaamsbeweging kan ook helpen om de kwaliteit van je slaap te verbeteren, je energieniveau te verhogen en mentale alertheid te bevorderen. Dit zijn allemaal geweldige manieren om jezelf de voorsprong te geven die je nodig hebt tijdens de drukke feestdagen.

4. Neem wat zon (of zonnevitamine)

Zonlicht stimuleert de afgifte van serotonine in het lichaam – het hormoon dat geassocieerd wordt met een verhoogde stemming, kalmte en focus. Dit betekent dat je minder snel overweldigd wordt door stress.

Bovendien is zonlicht een van de beste manieren om vitamine D binnen te krijgen, een belangrijke voedingsstof om de effecten van stress tegen te gaan. Tijdens de vakantie kan er echter een tekort aan zonlicht zijn, en op noordelijke breedtegraden is het bijna onmogelijk om vitamine D aan te maken. Kies dus voor een plantaardig vitamine D-supplement om je vitamine uit de zon binnen te krijgen.

5. Zorg voor je immuunsysteem

Stress kan je immuunsysteem aantasten op een moment dat je het het hardst nodig hebt. Bescherm jezelf dus door je immuunsysteem een boost te geven. Een sterkere natuurlijke immuniteit betekent dat je minder snel ziek wordt.

Enkele van de beste manieren om voor je immuunsysteem te zorgen zijn:

  • Genoeg vitamine D binnenkrijgen
  • Het eten van geneeskrachtige paddenstoelen
  • Dagelijks een groen sapje drinken
  • De darmgezondheid ondersteunen met probiotica
  • 6. Vergeet niet (diep) te ademen

Een van de beste manieren om snel van stress af te komen is om te stoppen met wat je aan het doen bent en een aantal keer diep adem te halen. Richt al je aandacht op die ademhaling. Niets anders. Ga hiermee door tot je voelt dat de stress zijn greep op je heeft verloren.

Opmerkelijk genoeg hebben wetenschappers ontdekt dat deze eenvoudige strategie buitengewoon effectief is. Uit een onderzoek bleek bijvoorbeeld dat diep ademhalen je stemming drastisch kan verbeteren en stress kan verminderen. Diep ademhalen bleek ook cortisol, het stresshormoon van het lichaam, te verlagen.

7. Ontkoppelen en opladen

Of je je er nu bewust van bent of niet, de constante meldingen van je telefoon kunnen verrassend veel stress veroorzaken. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Apple telefoongebruiker zijn telefoon wel 80 keer per dag controleert!

Volgens David Greenfield, Ph.D., oprichter van het Center for Internet and Technology Addiction, “brengen smartphones ons in een steeds grotere staat van hypervigilantie, waarin we ons gedwongen voelen om onze telefoontjes, sms’jes, social media meldingen, e-mails en nog veel meer te controleren. Dit houdt de bijnieren constant geactiveerd en het cortisolniveau verhoogd.”

Probeer elke dag tijd vrij te maken om je telefoon uit te zetten, vooral tijdens het eten en voor het slapen gaan. Het zal je verbazen hoeveel invloed dit heeft op je gemoedsrust als je eenmaal over de constante drang heen bent om je telefoon te checken.

Bovendien kan het nemen van pauzes van technologie ook je slaapkwaliteit, mentale welzijn en motivatie verbeteren.

De feestdagen zouden een tijd moeten zijn om met je dierbaren door te brengen en je onder te dompelen met positieve energie en ontspanning. Maar deze drukke tijd kan voor veel vakantiestress zorgen. Gebruik deze strategieën om de effecten van stress te verminderen, zodat je een prettige en gezonde vakantie kunt hebben.

Dit vind je misschien ook leuk

Deze website maakt gebruik van cookies om je de beste surfervaring te bieden. Akkoord Meer Informatie