Home Stress Cortisol Verlagen en de Stressknop Omlaag Zetten

Cortisol Verlagen en de Stressknop Omlaag Zetten

by Frans

Voel je je gestrest en uitgeput? Dan ben je misschien geneigd om het beruchte “stresshormoon” cortisol de schuld te geven.

Er doen veel informatie en theorieën de ronde over cortisol. Bijvoorbeeld: Je kunt het cortisolniveau verlagen met een lekker kopje thee of – nog beter – chocolade.

Helaas is het niet zo eenvoudig. (Is dat ooit zo?) “Voeding is absoluut belangrijk om met stress om te gaan en je stemming te ondersteunen, maar er is niet één voedingsmiddel dat alles doet. Je moet naar de hele manier van leven kijken.”

Dat alles in beschouwing nemen is op dit moment belangrijker dan ooit nu we niet alleen te maken hebben met de stress van de aanhoudende pandemie van het coronavirus, maar ook met de emotionele ups en downs die daarmee gepaard gaan.

Het advies is om cortisol – en de rest van je lichaam en geest – in balans te houden.

Cortisol en Stress: De Feiten

Cortisol is een van de hormonen die het lichaam van nature aanmaakt. Het Cortisolgehalte gaat omhoog als je gestrest bent. Maar het verdient zijn slechte reputatie niet.

Cortisol ondersteunt de algehele gezondheid. Het helpt ons wakker te worden, geeft ons energie overdag en daalt ’s nachts om te helpen slapen en rusten.”

Het probleem ontstaat wanneer chronische stress de cortisolspiegel langdurig hoog houdt. Hoge cortisolniveaus gedurende weken of maanden kunnen leiden tot ontstekingen en een heleboel geestelijke en lichamelijke gezondheidsproblemen, van angst tot gewichtstoename tot hartaandoeningen.

Zijn er voedingsmiddelen die cortisol verlagen?

Ja, nee en misschien. Sommige onderzoeken suggereren dat voedingsmiddelen zoals thee, chocolade en visolie cortisol kunnen verlagen. Maar zulke onderzoeken zijn meestal beperkt en niet erg overtuigend.

Het is onwaarschijnlijk dat je het cortisolniveau in balans brengt door ansjovis op je pizza te doen of een stuk chocolade naar binnen te werken. Maar goede voeding kan wel een verschil maken.

Cortisol heeft een wisselwerking met neurotransmitters, de chemische boodschappers die signalen sturen naar de hersenen. Neurotransmitters spelen een belangrijke rol in de stemming. En cortisol is niet de enige stof die daar invloed op heeft. “Om die neurotransmitters aan te maken, heb je alle ruwe ingrediënten nodig: vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen.

De beste manier om die binnen te krijgen is met een uitgebalanceerd, plantrijk dieet, zoals het mediterrane dieet. “Een gezond dieet is de basis van stressmanagement.”

Een uitgebalanceerd maaltijdplan kan ervoor zorgen dat je de voedingsstoffen binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft. “En praat met je arts over het nemen van een multivitamine. Het is een goede garantie dat je geen tekort aan vitamines krijgt.

Zijn er kruiden of supplementen om cortisol te verminderen?

Het assortiment supplementen in de natuurwinkel is niet echt een enkele reis naar een stressvrij leven. Maar sommige producten kunnen helpen om de cortisolspiegel binnen een gezond bereik te houden. Onderzoek suggereert dat de volgende kruiden en natuurlijke supplementen stress, angst en/of cortisolspiegels kunnen verlagen:

  • Ashwagandha
  • Rhodiola
  • Citroenmelisse
  • Kamille

Hoewel sommige kruiden het cortisolgehalte op natuurlijke wijze kunnen helpen verlagen, moet je niet alles slikken wat je ziet. Theesoorten als citroenmelisse en kamille zijn heel veilig. Maar als je erover denkt om kruiden in supplementvorm te proberen, praat dan eerst met een ervaren arts.”

Zie ook: PrimeGENIX CortiSync – Verlaagt Het Cortisol Niveau

Hoe je cortisol op natuurlijke wijze kunt verlagen

Een totaalaanpak de sleutel is tot het behouden van gezonde cortisolniveaus en je minder gestrest voelen. De volgende methodes zijn goed voor lichaam en geest.

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is goed voor de gezondheid van het hele lichaam. Het is dus geen verrassing dat het ook helpt bij het verminderen van stress, mogelijk door het cortisolniveau te verlagen. Studies tonen bijvoorbeeld aan dat lichaamsbeweging het cortisolniveau kan verlagen bij ouderen en mensen met een depressie.

Slaap

Er gaat bijna niets boven een goede nachtrust. Als je niet goed slaapt, ben je eerder angstig, prikkelbaar en gestrest. Net als lichaamsbeweging is slaap op allerlei manieren belangrijk voor de gezondheid – waaronder het beheersen van stress en het onder controle houden van cortisol.

Slaaptekort kan het cortisolniveau verhogen. Het verhoogde cortisol kan het geheugen aantasten, bijdragen aan gewichtstoename en zelfs het verouderingsproces versnellen. Met andere woorden: Zorg dat je genoeg slaap krijgt.

Natuur

Tijd doorbrengen in de natuur is een geweldige manier om cortisol te verlagen en je hersenen tot rust te brengen. De praktijk van “bosbaden” – in wezen rondhangen in het bos en de boslucht inademen – kan het cortisolniveau verlagen en stress verminderen.

Geest-lichaam oefeningen

Hoewel het misschien niet iets is wat je ooit hebt overwogen, kunnen praktijken zoals yoga, tai chi, qi gong, mindfulness meditatie en ademhalingsoefeningen geweldige stressverlagers zijn – en veel sceptici hebben zich bekeerd. Onderzoek heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat een op mindfulness gebaseerde stressreductietherapie het cortisol en het stressgevoel kan verlagen. En yoga kan hoge cortisolniveaus, hartslag en bloeddruk verlagen.

Als het op ontstressen aankomt, is cortisol maar één stukje van de puzzel. Er is niet één voedingsmiddel of pil die je zalige rust kan brengen. Maar met gezonde keuzes kun je je lichaam klaarstomen voor een succesvolle ontstressing.

Dit vind je misschien ook leuk

Deze website maakt gebruik van cookies om je de beste surfervaring te bieden. Akkoord Meer Informatie

Privacy & Cookies Policy