Home Gewrichten Kefir: Wat Voor Effect Heeft Het Op Artrose?

Kefir: Wat Voor Effect Heeft Het Op Artrose?

by Frans Nieuwenhuis
Kefir: Wat Voor Effect Heeft Het Op Artrose

Sommige mensen op het internet vragen zich af in hoeverre kefir invloed heeft op artrose. Kan deze gefermenteerde melk helpen tegen deze aandoening? Of wordt het afgeraden voor mensen met gewrichtsproblemen?

Bij healthcarechain behandelen we elke vraag alsof het de laatste is. Of de eerste. Of de belangrijkste!

Opnieuw hebben we onze bronnen uitgeplozen op zoek naar aanwijzingen over het verband tussen kefir en artrose.

Onze bronnen leidden ons tot de conclusie dat kefir een gunstig effect zou kunnen hebben op artrose. Deze gefermenteerde melk, meestal verkregen uit koe- of schapenmelk, is rijk aan peptiden. Peptiden hebben ontstekingsremmende eigenschappen die gewrichtsproblemen kunnen verzachten.

Het probiotische gehalte van dit voedingsmiddel kan ook op soortgelijke voordelen rekenen.

Maar we houden er niet van om in het vage te blijven, binnen het team. We willen volledige, eerlijke en serieuze informatie leveren.

We zijn niet geïnteresseerd in het maken van grote claims maar in een analytische, eenvoudig te begrijpen aanpak.

Dus hier zijn een paar woorden over het verband tussen kefir en artrose.

Kefir: waarom we er meer aandacht aan zouden moeten besteden

Sommige lezers van dit artikel hebben misschien uit nieuwsgierigheid aangeklikt, omdat ze niet wisten wat kefir was. Het moet gezegd worden dat dit drankje relatief onbekend is, vooral in het Westen.

Maar dat betekent niet dat het moet worden gemeden. Integendeel, sommige studies prijzen de vele voordelen ervan. Daarom willen we er eerst iets over kwijt, voordat we dieper ingaan op het verband met artrose.

In deze nieuwsbrief schrijven de auteurs (metaforisch) magische eigenschappen toe aan deze drank. We zullen het gebruik van dergelijke termen vermijden. Toch lijkt kefir een interessant alternatief voor traditionele melk.

De voordelen zijn gevarieerd en talrijk: het beïnvloedt veel ‘zones’ van onze anatomische machine. Het is natuurlijk belangrijk om het niet te overdrijven.

Maar als je het spaarzaam consumeert, kun je jezelf echt goed doen. En dit zijn slechts enkele van de voordelen van kefir:

  • Net als yoghurt levert kefir calcium. Dit kan helpen bij het behoud van een goede botstructuur en ook helpen bij gewrichtsproblemen. Als extra bonus is bekend dat calcium je een vol gevoel geeft.
  • Gezien zijn rijkdom aan probiotica en CLA (geconjugeerd linolzuur) lijkt kefir een bondgenoot te zijn bij gewichtsverlies, ook al zijn de effecten niet extreem.
    Nogmaals, het is natuurlijk geen ‘geneesmiddel’ zoals Proflexen maar deze gefermenteerde melk heeft waarschijnlijk wel een effect op bloedsuikerproblemen. De auteurs van dit onderzoek leggen, bescheiden maar met ondersteunend bewijs, deze link.
  • De antibacteriële eigenschappen die over het algemeen geassocieerd worden met gefermenteerd voedsel zijn ook toe te schrijven aan deze drank.
    Maar hoe zit het met het effect op artrose? Kan de lijst met positieve effecten worden uitgebreid?

Peptiden, onbekende bondgenoten in de strijd tegen artrose: kefir zit er vol mee

Laten peptiden een belletje rinkelen? Je herinnert je misschien ons artikel over kiwi’s en artrose.

Dit aminozuur polymeer is niet zo bekend als andere bijdragen op het gebied van voeding, maar is met name aanwezig in zuivelproducten en zou verschillende heilzame effecten hebben.

Dit onderzoek heeft wetenschappers ertoe gebracht een verband te leggen tussen peptiden en een zekere verlichting van ontstekingen.

In het bijzonder zouden ze in staat zijn – excuseer de barbaarsheid van de termen – om de erosie van de tibio-tarsale gewrichten te vertragen.

Zoals altijd hangt het effect af van een aantal factoren. Andere voedingsmiddelen die worden ingenomen kunnen het effect van de peptiden verminderen.

Kefir is echter een van de belangrijkste bijdragers. Recent onderzoek heeft deze correlatie bevestigd.

Probiotica: een remedie tegen gewrichtsklachten?

Kefir staat ook bekend om zijn probiotische inhoud. Wie op zijn figuur wil letten, zal blij zijn te horen dat deze micro-organismen kunnen helpen bij gewichtsverlies.

Maar om terug te komen op het onderwerp dat ons hier bezighoudt: ze worden ook geschikt geacht voor het bestrijden van artrose.

Het is met name Lactobacillus Casei Shirota, een probioticum, waarvan gedacht wordt dat het kan helpen bij het oplossen van bepaalde gewrichtspijnen en hun oorzaken (bron).

Volgens specialisten is er echter nog diepgaander onderzoek nodig om een concreet verband te leggen tussen L.Casei en gewrichtsaandoeningen.

Kefir: is het werkelijk een remedie tegen artrose?

Zoals we hier vaak zeggen, zijn voedingsmiddelen op zichzelf geen genezing. Zelfs als sommige ervan echt interessante eigenschappen hebben, is het drinken van bijvoorbeeld kefir geen vervanging voor een diagnose en behandeling onder toezicht van een arts.

Dat gezegd hebbende, deze gefermenteerde melk heeft veel goede eigenschappen en het opnemen ervan in je eetgewoonten zal op de midden- en lange termijn heilzaam blijken te zijn.

Eén ding is zeker: niets wijst erop dat deze bijzondere drank slecht is voor je gewrichten. In het ergste geval maakt het niet veel verschil.

En als de in de onderzoeken waargenomen effecten worden bevestigd, zou het zelfs wat pijn kunnen verlichten.

Kefir en artrose: onze beoordeling

Glas vol met KefirHet team van healthcarechain gaat graag op zoek naar minder bekende voedingsmiddelen, om je te helpen ze te ontdekken en ervan te genieten. Kefir is er daar één van.

Aarzel niet om het een kans te geven: de voordelen zijn legio, zoals we met veel genoegen hebben aangetoond in dit artikel.

Wat het verband met artrose betreft, zijn het vooral de peptiden en probiotica die een positief effect kunnen hebben.

We kunnen geen indrukwekkende resultaten garanderen: iedereen wordt geacht zijn eigen experimenten uit te voeren.

Feit blijft dat gefermenteerde melk goed is voor je gezondheid en een interessant alternatief biedt voor traditionele melk. Daarom gaan we het onszelf niet ontzeggen!

Met behoud van een rijk en evenwichtig dieet natuurlijk.

Related Articles