Home Algemene Gezondheid Waarom Heb Je Meer Vitamine D Nodig?

Waarom Heb Je Meer Vitamine D Nodig?

by Frans
Published: Last Updated on

Vitamine D-tekort komt verrassend vaak voor, zelfs in warme, zonnige klimaten. Deskundigen op het gebied van gezondheid noemen het vaak de “stille epidemie” omdat zoveel mensen onbewust een tekort aan vitamine D hebben. Een tekort aan vitamine D kan echter enorme gevolgen hebben voor je gezondheid.

Het is makkelijk om aan te nemen dat we genoeg vitamine D binnenkrijgen door het zonlicht dat we opdoen tijdens onze dagelijkse activiteiten en woon-werkverkeer. Maar niets is minder waar.

Onderzoek heeft aangetoond dat ongeveer 41% van de Europeanen en Amerikanen een tekort heeft aan vitamine D. En deze percentages zijn aanzienlijk hoger (tot 80%) voor mensen met een donkere huid. Dat is omdat een donkere huid minder efficiënt is in het omzetten van zonlicht in vitamine D.

Tekenen van een vitamine D tekort

Wanneer je een vitamine D tekort hebt, is het makkelijk om je er niet van bewust te zijn omdat de symptomen vaag zijn en gemakkelijk worden afgedaan als “normaal”, inclusief:

  • Hersenmist en moeite om helder te denken
  • Depressie of gebrek aan motivatie
  • Spierzwakte
  • Onverklaarbare vermoeidheid
  • Pijn in botten of gewrichten

Vitamine D tekorten worden vaak niet opgemerkt omdat we aannemen dat de symptomen worden veroorzaakt door slaapgebrek, te hard werken, stress of ouderdom.

De gevolgen van een tekort aan vitamine D op lange termijn zijn des te meer reden om ervoor te zorgen dat je elke dag voldoende binnenkrijgt. Een onderzoek gepubliceerd in Anticancer Research meldde bijvoorbeeld dat borstkankerpatiënten met hoge vitamine D waarden twee keer zoveel kans hadden om hun kanker te overwinnen in vergelijking met vrouwen met lagere waarden.

Na verloop van tijd kan een tekort aan vitamine D leiden tot:

  • Een aangetast of verzwakt immuunsysteem
  • Insulineresistentie, wat het vermogen van je lichaam om suiker te verwerken beïnvloedt
  • Dunne en zwakke botten, wat kan leiden tot osteoporose
  • Vroeg begin van zwakheid en een verhoogd risico op overlijden
  • Verhoogd risico op verschillende andere gezondheidsproblemen

Wat is er nodig om vitamine D aan te maken?

Om vitamine D aan te maken door de zon, moeten de zonnestralen je huid direct raken.

Daarom kunnen mensen die op het noordelijk halfrond wonen geen vitamine D aanmaken in de winter – de hoek van de zon is dan zo groot waardoor er geen vitamine D aangemaakt kan worden.

En als je op je woon-werkverkeer of een zonnig kantoor rekent om vitamine D aan te maken, dan kun je in plaats daarvan vroegtijdig verouderen.

Dat komt omdat glas ultraviolette B (UBV) straling blokkeert, het deel van de zonnestralen dat de aanmaak van vitamine D stimuleert. Glas laat echter UVA-stralen door, die de huid kunnen beschadigen.

Om vitamine D aan te maken, moet je buiten zijn, idealiter wanneer de zon recht boven je hoofd staat (voor een grotere blootstelling aan UVB), met directe blootstelling aan de zon op de huid van de armen, benen of romp.

Het Goudlokje-benadering van blootstelling aan de zon

Als het gaat om de hoeveelheid zonlicht die nodig is om een optimale hoeveelheid vitamine D aan te maken, is een Goudlokje-benadering nodig: niet te veel en niet te weinig. Het moet precies goed zijn.

Een lichte huid heeft minder tijd in de zon nodig dan een donkere huid. Mensen die op een noordelijke breedtegraad wonen, hebben meer tijd nodig om vitamine D aan te maken, zelfs in de zomer.

Toch hebben de meeste mensen ongeveer 15 tot 20 minuten direct zonlicht nodig (in de zomer) om vitamine D aan te maken. Bij te veel zon heb je geen extra voordelen. Je lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid vitamine D per dag aanmaken.

Een onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift Science of the Total Environment keek naar de tijd die nodig is om 1000 IE vitamine D aan te maken in Spanje, een land met een warm, zonnig klimaat.

De onderzoekers ontdekten dat iemand in de zomer 1.000 IU kon aanmaken met slechts 10 minuten middagzon, op voorwaarde dat minstens 25% van de lichaamshuid werd blootgesteld en er geen zonnebrandmiddel werd gebruikt. Ze konden echter niet meer dan 29 minuten buiten zijn zonder het risico te lopen te verbranden (en ontstekingen op te lopen).

Omdat mensen het grootste deel van hun tijd overdag binnen doorbrengen en buiten kleding dragen of een zonnebrandmiddel gebruiken, is het niet moeilijk te begrijpen waarom zoveel mensen een vitamine D tekort hebben.

Daarom is het goed om vitamine D aan te vullen. Door regelmatig vitamine D in te nemen, hoef je niet meer te gissen welk seizoen, klimaat, huidtype en tijdstip van de dag je nodig hebt om vitamine D aan te maken.

Hoe vitamine D aanvullen

Afhankelijk van je levensstijl en waar je woont, kan het aanvullen van vitamine D de beste manier zijn om ervoor te zorgen dat je genoeg binnenkrijgt.

Maar er zit een addertje onder het gras bij vitamine D supplementen… je moet er zeker van zijn dat je lichaam vitamine D kan opnemen.

Hier zijn drie manieren om de opname te verbeteren:

  • Neem vitamine D in met een gezond vet. Omdat vitamine D in vet oplosbaar is, zal inname met noten, avocado of kokosolie de opname verbeteren.
  • Verbeter je spijsvertering met probiotica. Gezonde darmen zorgen ervoor dat je lichaam de voedingsstoffen die je eet optimaal kan benutten.
  • Eet mineraalrijke groenten met vitamine D. Je lichaam heeft magnesium nodig om vitamine D om te zetten in een bruikbare vorm. Groenten zoals spinazie en gerstegras zijn ideale bronnen van dit essentiële mineraal.

Hoewel de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voor vitamine D 400 IE per dag is voor volwassenen, zijn veel gezondheidsexperts van mening dat dit te laag is om een zinvolle invloed te hebben op je vitamine D-waarden. Zoek voor optimale vitamine D naar een supplement met 1000 tot 2000 IE per dag.

Vitamine D-tekort komt steeds vaker voor omdat technologie en de moderne maatschappij ons het grootste deel van de tijd binnen houden. Gebruik zonlicht en supplementen om deze essentiële vitamine binnen te krijgen. Als je vitamine D-niveaus weer op peil zijn, kun je aangenaam verrast zijn over hoe goed je je voelt!

Dit vind je misschien ook leuk

Deze website maakt gebruik van cookies om je de beste surfervaring te bieden. Akkoord Meer Informatie

Privacy & Cookies Policy