Home Gewrichten Yoghurt en Artrose | Griekse Yoghurt Eten: Kan dat bij Gewrichtsklachten?

Yoghurt en Artrose | Griekse Yoghurt Eten: Kan dat bij Gewrichtsklachten?

by Frans

Als je last hebt van artrose, moet je opletten wat je eet. Dus wie graag yoghurt eet, vraagt zich misschien af in hoeverre dit voedingsmiddel een effect heeft op gewrichtsproblemen, positief of negatief.

Bij healthcarechain zijn we echter niet bang voor een voedingsonderzoek! Dus hier is alle informatie die we over dit onderwerp hebben verzameld.

Het verband tussen gewone yoghurt en artrose is vastgesteld door een aantal onderzoeken. Het blijkt dat de probiotica in dit zuivelproduct gewrichtsproblemen kunnen helpen verlichten. Meer specifiek is vetvrije Griekse yoghurt in dit opzicht de winnaar. We vertellen dit omdat deze voeding in veel verschillende vormen verkrijgbaar is en je dus zorgvuldig moet kiezen.

In dit artikel gaan we dieper in op de invloed van het regelmatig eten van yoghurt op de gezondheid van de gewrichten.
Proflexen artrose
We zullen zien dat de kwestie nog niet duidelijk is opgehelderd door de wetenschappelijke gemeenschap, aangezien er nog steeds een aantal onduidelijkheden zijn in het verband tussen artrose en zuivelproducten in het bijzonder.

Artrose en voeding

De schrijvers van dit onderzoek hebben opgemerkt en bewezen dat iemand die lijdt aan artrose niet alleen specifieke oefeningen hoeft te doen of de tand des tijds moet betreuren.

Ze kunnen ook hun voeding aanpassen en voedingsmiddelen waarvan de ontstekingsbevorderende eigenschappen de gewrichtspijn kunnen verergeren of de algehele genezing kunnen vertragen, zoveel mogelijk vermijden.

Dit geldt vooral voor bepaalde bewerkte voedingsmiddelen en voedingsmiddelen die te zout zijn. Omgekeerd, en zoals al eerder is vermeld kunnen bepaalde voedingskeuzes het lichaam helpen gewrichtsklachten te verminderen.

Dit is bijvoorbeeld het geval met zalm of gember.

Maar hoe zit het met yoghurt? Zouden we dat nog kunnen eten als we aan artrose lijden? Het is tijd om deze vraag die je misschien dwarszit eens nader te bekijken.

Yoghurt en artrose: De rol van Probiotica

Er is één ding waar we eerst op willen wijzen. Over het algemeen is gewone yoghurt beter dan bijvoorbeeld fruityoghurt als je echt voor je gezondheid wilt zorgen.

Fruityoghurt

Natuurlijk moet je jezelf af en toe verwennen en frustratie vermijden. Maar als je optimaal wilt profiteren van de probiotica in onze beroemde zuivelproducten, zijn magere yoghurts, vooral ‘Griekse’ yoghurts, het beste voor je dieet.

Voor degenen die het niet weten: probiotica zijn micro-organismen die helpen om de goede en slechte bacteriën in je lichaam in balans te brengen. Ze zouden ook een effect hebben op de proliferatie van ‘C-reactief’ eiwit, dat ontstekingen kan verergeren.

Er is in elk geval één belangrijke kanttekening die je in gedachten moet houden:

Yoghurts met fruit bevatten probiotica, maar de concentratie is lager, dus ze zullen niet per se hetzelfde effect hebben op gewrichtspijn.

Aan de andere kant hebben yoghurts met fruit, volgens de bevindingen van dit onderzoek een zeer interessante dubbele bijdrage van probiotica!

Kan ik yoghurt eten om artrose te verminderen?

Als je je afvraagt in hoeverre het eten van yoghurt artrose kan verlichten, raden we je aan om één belangrijk principe in overweging te nemen: voeding is geen medicijn!

Zie ook: Werkt ProFlexen echt tegen artrose?

Het eten van acht porties magere Griekse yoghurt zorgt er niet voor dat je gewrichtsproblemen op miraculeuze wijze verdwijnen.

Daarom is het belangrijk om advies in te winnen bij een arts, die je kan adviseren over de te volgen leefstijl en voedingskeuzes om ervoor te zorgen dat het lijden op de lange termijn niet meer dan een slechte herinnering is.

Artrose en yoghurt: kwestie van vet

Artrose en yoghurt

Er is een belangrijke factor om rekening mee te houden bij het afwegen van het verband tussen yoghurt en ontstekingsproblemen.

Hoe hoger het vetgehalte van een voedingsmiddel, hoe groter de kans dat aandoeningen zoals artrose worden veroorzaakt of in stand worden gehouden. Daarom kunnen bepaalde zuivelproducten, zoals kaas, met een hoger vetgehalte ook een grotere kans geven op het ontstaan of in stand houden van artrose.

Het is vooral belangrijk om het etiket te lezen van de yoghurts die je cadeau wilt doen aan je spijsverteringssysteem.

Van de ene tot de andere variant kan het vetgehalte aanzienlijk variëren, hoewel dit nagerecht natuurlijk nooit zo zwaar zal vallen als een stuk spek…

Als je de juiste keuzes hebt gemaakt, en toegegeven, op een volledig indirecte manier, kan het eten van yoghurt een voedingsmiddel vervangen dat je gewrichtsproblemen had kunnen vergroten.

Ook interessant: 7 Superfoods Die Gezonde Gewrichten Ondersteunen

Onze beoordeling

Bij healthcarechain willen we dat onze uitleg zowel toegankelijk als serieus is.

Bovendien hebben we je zojuist veel informatie gegeven over het verband tussen yoghurt en artrose, en hier is een samenvatting die we speciaal voor jou hebben samengesteld:

De rol die het eten van yoghurt kan spelen bij het verlichten van gewrichtspijn hangt af van het soort yoghurt dat wordt geconsumeerd. Vetvrije Griekse varianten zijn prima geschikt. Andere soorten yoghurt bevatten meer vet en daarom is het belangrijk om meer over het product te weten te komen voordat je het koopt.

De ‘natuurlijke’ varianten hebben een hoge concentratie probiotica, die een interessante rol spelen bij het activeren van de ontstekingsremmende systemen in onze anatomische machine.

Het is geen goed idee om een dieet van constante consumptie van yoghurt te volgen. Het is altijd aan te raden om te kiezen voor een evenwichtig en gevarieerd dieet, ongeacht het gehalte aan probiotica van het gekozen voedingsmiddel.

Het calciumgehalte van yoghurt is niet bijzonder relevant om het verband tussen dit dessert en artrose vast te stellen, omdat de reacties op dit punt per patiënt sterk verschillen.

Sojayoghurt, een combinatie van soja-eiwitten en omega-3, zou een smakelijke en veelbelovende optie kunnen zijn voor het verlichten van de pijn die gepaard gaat met artrose, hoewel verder onderzoek nodig is om deze voordelen te bevestigen.

Zoals je ziet is er geen definitief antwoord op de vraag, maar ‘Griekse’ yoghurt lijkt, zolang je er geen klontjes suiker aan toevoegt, een heel redelijke keuze voor gewrichtsgerelateerde problemen, gezien het probiotische gehalte. Voeg wat fruit toe en klaar is Kees!

Dit vind je misschien ook leuk

Deze website maakt gebruik van cookies om je de beste surfervaring te bieden. Akkoord Meer Informatie