Home Goede Nachtrust Hoe Zorg Je Voor Een Goede Nachtrust?

Hoe Zorg Je Voor Een Goede Nachtrust?

by Frans
Published: Updated:

En lekker geslapen? Dit is in de ochtend bij ons thuis altijd de eerste vraag die bij ons gesteld wordt. Over deze vraag moet ik altijd nadenken: waardoor komt het eigenlijk dat ik die nacht goed of slecht geslapen heb? Ik maak mezelf met deze vraag er altijd weer van bewust wat het maakt dat ik een goede nachtrust heb gehad of niet….

  • Ben ik op tijd naar bed gegaan?
  • Heb ik van te voren wel mijn ontspanningsoefeningen gedaan?
  • Heb ik een gezellig avondje gehad met een wijntje?
  • Heb ik niet te lang doorgewerkt achter mijn iPad?

Een goede nachtrust is oh zo belangrijk.

Om je lichaam te laten rusten en te herstellen, met name de bijnieren, heb je elke dag zo ongeveer 8 uur slaap nodig. Elke nacht goed slapen, dat is wat jij toch ook wil? Merk je dat je moeilijk in slaap kunt komen dan kan een hoog niveau van het stresshormoon cortisol de veroorzaker zijn. Cortisol houd je geest letterlijk wakker. Een hoog niveau cortisol verstoord namelijk de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

Tips voor jou om dit slaaphormoon in balans te brengen:

Doe ontspanningsoefeningen. Denk aan ademhalingsoefeningen of yoga, Ik zelf mediteer 10 minuten voor het slapen gaan.

Ga op tijd naar bed. De aanmaak van melatonine start wanneer het donker wordt. Dit is een natuurlijk ritme en stimuleer je door op tijd te gaan slapen. Je zal merken dat je je hierdoor energieker voelt.

Ga op gezette tijden naar bed en sta ook op gezette tijden weer op.

Doe rituelen voor het slapen gaan. Voor de een kan dit lezen zijn, voor een ander een warme douche of een ontspannend bad.

Vermijd alcohol. Vaak val je door alcohol wel sneller in slaap, terwijl de diepe slaap veel minder is.

Verminder je koffieconsumptie en andere cafeïne- / theïne houdende dranken. Drink na 15:00 geen van deze dranken meer.

Zet een uur voor het slapen gaan de apparaten met blauw licht (mobiel, laptop, tablet, tv) uit.

Zorg overdag voor voldoende dag licht.

Zorg ervoor dat je slaapkamer een goed klimaat heeft en schoon is en beperk het tot de S van Slapen en Samen tussen de lakens….geen tv op de slaapkamer.

Gebruik geen chemische slaapmiddelen.

Deze kunnen een stimulerend effect hebben. Dit kan ertoe leiden dat je steeds meer nodig hebt om te kunnen slapen. Het gebruik van een chemisch slaapmiddel lost het slaapprobleem niet op. Het is beter om een natuurlijk voedingssupplement te proberen, zoals Melatolin Plus. Dit product heeft geen bijwerkingen en werkt uitstekend bij slaapproblemen.

Zorg ervoor dat je je bewust bent van de oorzaken van je slaapprobleem. Heb je last van spanningen, zorg, stress, lichamelijke klachten of gewoonten? Als je merkt dat je niet goed slaapt, is het tijd om daar je prioriteit van te maken.

Doe dit voor een lang, gezond en gelukkig leven! Dat wil je uiteindelijk toch!

Dit vind je misschien ook leuk

Deze website maakt gebruik van cookies om je de beste surfervaring te bieden. Akkoord Meer Informatie