Home Algemene Gezondheid Kan Creatine Testosteron Verhogen?

Kan Creatine Testosteron Verhogen?

by Frans Nieuwenhuis
Kan Creatine Testosteron Verhogen?

Creatine is altijd populair geweest in de fitnessindustrie, vooral onder mensen die hun spieren willen oppompen. De laatste jaren wordt het echter ook aangeprezen als een testosteron booster. Van het verbeteren van spieren en atletische prestaties tot het stimuleren van testosteron, dit soort supplementen klinken bijna als een wondermiddel. Maar ondersteunt de wetenschap de testosteron verhogende werking? Sommigen maken zich zelfs zorgen over de veiligheid.

We hebben ons verdiept in verschillende onderzoeken naar creatine en zijn vermogen om testosteron te stimuleren, of het echt werkt, wat de wetenschap zegt, en dit is wat we hebben gevonden:

  • Er zijn een paar onderzoeken die een verband aantonen tussen creatine en het verhogen van testosteron.
  • De resultaten zijn niet overtuigend omdat de toename van testosteron werd gezien bij atleten na het sporten.
  • Er is echter wel bewijs dat creatine de trainingsprestaties en spierfunctie verbetert, wat op zijn beurt kan helpen om testosteron te verhogen.
  • Al het beschikbare bewijs toont een indirect verband aan tussen creatine en testosteron.

Verhoogt Creatine het Testosteron – Wat De Wetenschap Zegt

Verhoogt Creatine het Testosteron - Wat De Wetenschap ZegtHet is je misschien opgevallen dat creatine op de markt wordt gebracht als een supplement dat testosteron kan stimuleren, maar het effect op het anabole hormoon is meestal indirect.

Creatine is een aminozuurderivaat dat helpt bij het regenereren van ATP (adenosinetrifosfaat), de belangrijkste energiedrager voor spierweefsel. Wanneer de spieren uitbarstingen van energie krijgen, nemen hun functionaliteit en kracht toe, waardoor je harder kunt trainen en je gewichthefvermogen kunt verbeteren. Dit leidt tot meer spieren. Dit is waarschijnlijk de theorie die creatine in verband brengt met testosteron, omdat testosteron wordt verhoogd door intensieve training en weerstandstraining.

Laten we eens wat onderzoeken bekijken om te zien hoe creatine werkt:

In een onderzoek om het effect van creatine op de testosteronrespons te bepalen, kregen 20 mannelijke zwemmers kortdurende creatinesuppletie. De onderzoekers ontdekten dat er een significante stijging was in de testosteronniveaus van de proefpersonen na de training. Er was geen verandering in cortisol (stresshormoon) of groeihormoonspiegels.

We kwamen een ander concreet onderzoek tegen over een groep gezonde en actieve mannen die consequent creatine supplementen kregen gedurende 1 week. Er werd een significante toename in lichaamsmassa en testosteronniveaus waargenomen na de trainingssessies.

Het is echter belangrijk om op te merken dat de toename in testosteron werd gezien na de jump squat sessie, maar niet na het bankdrukken. Het effect van creatine op testosteron is daarom niet overtuigend, omdat het waarschijnlijk is dat de anabole effecten werden gemedieerd door de aard van de training, wat resulteerde in een indirecte relatie tussen de twee.

Verrassend genoeg toonden de resultaten van een ander klinisch onderzoek met een groep jonge atleten (rugbyspelers) die 3 weken lang creatine kregen gesuppleerd helemaal geen effect op testosteron. In plaats daarvan werd in het onderzoek een significante omzetting van testosteron naar dihydrotestosteron (DHT) gevonden.

Veelgestelde Vragen (FAQ’s)

Is creatine veilig om in te nemen?

Ja, er zijn geen meldingen dat creatine schadelijk is voor het lichaam. Creatine is zelfs een stof die van nature in het lichaam wordt aangemaakt, dus ons lichaam is al gewend aan deze stof. Als je je echter zorgen maakt, is het altijd het beste om een gezondheidsdeskundige te raadplegen voordat je het gaat gebruiken. Zoals met elk supplement, wordt het niet aanbevolen voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven.

Verhoogt creatine het testosteronniveau?

Creatine verhoogt niet direct het testosteronniveau, maar het helpt wel de spiergroei en -kracht te verbeteren, waardoor de fysieke prestaties toenemen. Hierdoor kun je harder trainen, wat belangrijk is voor het op gang brengen van de testosteron productie.

Is creatine veilig voor vrouwen?

Ja, creatine is veilig voor zowel mannen als vrouwen en er zijn geen gegevens over de nadelige effecten op vrouwelijke lichaamsprocessen.

Lees ook: Testolan Testosteron Booster

Hoe Stimuleert Lichaamsbeweging de Aanmaak van Testosteron?

In alle bovenstaande onderzoeken was er een kleine maar empirisch significante stijging van de testosteronspiegel. Dit suggereert dat creatine mogelijk geen directe invloed heeft op testosteron. Daarom gaat het terug naar dezelfde redenering dat het supplement de atletische capaciteit verbetert, waardoor je intensievere trainingen kunt doen.

Er zijn talloze onderzoeken die aantonen dat lichaamsbeweging op allerlei manieren goed is voor de gezondheid en dus ook voor de aanmaak van testosteron. De theorie hierachter is een iteratief positief feedback systeem.

Meer lichaamsbeweging leidt bijvoorbeeld tot de afgifte van endorfine en verlaagt het cortisolniveau. Dit vermindert het verlangen naar suiker en koolhydraten, waardoor je onnodig snacken kunt vermijden. Het verhoogt ook de spiereiwitsynthese, wat de spierfunctionaliteit verbetert, waardoor vervolgens meer testosteron wordt aangemaakt.

Een verhoogde testosteronproductie zorgt ervoor dat je actiever kunt blijven door je fysieke uithoudingsvermogen te vergroten en het spierherstelproces te versnellen. Meer fysieke activiteit versnelt het vetverbrandingsproces en stimuleert de afgifte van testosteron, en zo gaat de cyclus door.

Hoe je de cyclus in stand houdt

Hoewel de fysieke activiteit die leidt tot het vrijkomen van testosteron een cyclisch proces is, moet je er voortdurend aan werken om de cyclus gaande te houden. Hier zijn een paar dingen die je kunt doen om hem in stand te houden:

Actief blijven

Om actief te blijven is het belangrijk om een gedisciplineerde dagelijkse routine te volgen. Zoals eerder gezegd kan het testosteronniveau worden gereguleerd door fit te blijven en dagelijks te bewegen om de spierfunctie te behouden, omdat spieren een belangrijk onderdeel van het proces zijn.

Enkele manieren waarop je jezelf lichamelijk actief kunt houden zijn:

  • Elke dag minstens 10 minuten wandelen of joggen, waarbij je de intensiteit in de loop van de week verhoogt. De juiste manier om dit te doen is om de eerste dag langzaam te beginnen en dan elke dag de snelheid te verhogen, zodat je aan het eind van de week de maximale snelheid bereikt. Herhaal dit proces elke week.
  • Als je geen tijd hebt voor een volledige weerstandstraining, doe dan wat squats, push-ups of werk met banden of gewichten die je thuis hebt liggen. Werken met gewichten zal je spieren helpen functioneren en hun kracht vergroten.
  • Verander je zittende levensstijl. Je kunt dit doen door je spieren en lichaam regelmatig te stretchen als je werk inhoudt dat je uren achter een bureau moet zitten. Door te bewegen of te stretchen verhoog je de bloedtoevoer naar je lichaam en verbeter je de zuurstoftoevoer, wat goed is voor de synthese van testosteron.

Beheers je eetlust

Snakken naar voedsel leidt tot ongewenst snacken, wat het lichaamsgewicht begint te beïnvloeden. Overgewicht verhindert je om actief te blijven, wat de testosteron productie beïnvloedt.

  • Je trek beheersen door ongezonde snacks te vermijden, te bewegen om je stofwisseling en bloedsuikerspiegel te reguleren, op tijd te slapen en op tijd gezond te eten kan helpen om minder trek te krijgen.
  • Het eten van vezelrijke voeding, fruit en groenten is een geweldige manier om hongergevoelens te verminderen.

Als je de bovenstaande richtlijnen volgt, blijft de feedbackloop in beweging doordat er meer van de spieren wordt gevraagd, waardoor de aanmaak van testosteron kan toenemen.

Wat is de rol van creatine in dit alles?

Wat is de rol van creatine in dit alles?

Je vraagt je vast af wat creatine doet als we de testosteron productie kunnen reguleren door middel van voeding en lichaamsbeweging. Nou, de wetenschap zegt dat creatine de spierstofwisseling en de eiwitsynthese op gang helpt door het ATP-mechanisme te ondersteunen. Er zijn verschillende onderzoeken die deze kenmerken van creatine ondersteunen.

In feite stimuleert creatine niet alleen de spiergroei, maar verbetert het ook het fysieke uithoudingsvermogen, waardoor het lichaam beter in staat is om intensieve trainingen uit te voeren. Het verbeteren van de energiestroom in spierweefsel bevordert spiergroei en -kracht en verhoogt atletische prestaties.

Lees ook: Testogen Ervaringen

Conclusie – Verbetert creatine het testosteron?

Samenvattend: er zijn geen onderzoeken die een directe relatie tussen creatine en de aanmaak van testosteron hebben kunnen vaststellen. Dit betekent dat creatine, net als andere testosteron boosters, niet de synthese van testosteron bij de bron op gang brengt of de biologische beschikbaarheid van testosteron in het lichaam verhoogt. In plaats daarvan werkt het op de spieren, wat een sleutelelement is als het gaat om het in balans brengen van de testosteronspiegel.

Verschillende concrete gegevens tonen aan dat creatinesupplementen de spiergroei en het potentieel hebben vergroot, waardoor het atletisch vermogen is toegenomen. Deze factoren spelen een essentiële rol bij het stimuleren van testosteron en zorgen ook voor een algeheel welzijn van lichaam en geest.

Related Articles